Termenul de fotografie vine din grecescul “photos" – lumina si “graphein" – a desena.
Tehnica fotografica cuprinde modalitati variate de producere a unor imagini permanente pe suprafete sensibile prin actiunea fotochimica a luminii sau a unei alte forme de radiatie sau prin tehnici mult mai recente de captare a imaginilor prin mijloace electronice.
In societatea de azi fotografia joaca un rol foarte important ca mediu informational, ca o unealta in slujba stiintei si industriei, ca o forma de arta sau ca un hobby foarte raspandit. Este esentiala in afaceri si industrie, fiind folosita in publicitate, documentare, fotojurnalism si in multe alte domenii.
Tehnica fotografica cuprinde modalitati variate de producere a unor imagini permanente pe suprafete sensibile prin actiunea fotochimica a luminii sau a unei alte forme de radiatie sau prin tehnici mult mai recente de captare a imaginilor prin mijloace electronice.
In societatea de azi fotografia joaca un rol foarte important ca mediu informational, ca o unealta in slujba stiintei si industriei, ca o forma de arta sau ca un hobby foarte raspandit. Este esentiala in afaceri si industrie, fiind folosita in publicitate, documentare, fotojurnalism si in multe alte domenii.
Cercetarile stiintifice, de la cercetarile in spatiu la
cele subatomice se bazeaza pe fotografie. Istoria dezvoltarii
fotografiei arata ca in secolul 19 fotografia era domeniul catorva
profesionisti deoarece necesita aparate mari si placi fotografice de
sticla, dar in primele decenii ale secolului 20, odata cu introducerea
rolfilmului si a aparatului portabil, a captat atentia publicului larg.
In ziua de azi industria ofera fotografilor amatori si profesionisti o mare varietate de aparate si accesorii.
Lumina este esentiala in fotografie. Aproape toate formele de fotografie se bazeaza pe proprietatile unor cristale de argint, compusi chimici ai argintului si a unor halogeni (bromina, clorina sau iodina), sensibile la lumina. Aceste cristale se gasesc sub forma de emulsie (o pelicula fina gelatinoasa) care se afla in filmul fotografic.
Lumina este esentiala in fotografie. Aproape toate formele de fotografie se bazeaza pe proprietatile unor cristale de argint, compusi chimici ai argintului si a unor halogeni (bromina, clorina sau iodina), sensibile la lumina. Aceste cristale se gasesc sub forma de emulsie (o pelicula fina gelatinoasa) care se afla in filmul fotografic.
Fotografia se bazeaza asadar pe principii fizice si
chimice. Sensibilitatea la lumina a compusilor argintului este
principalul principiu chimic utilizat. Principiile fizice care
guverneaza sunt cele ale opticii si ale fizicii luminii. Termenul
generic de lumina se refera la portiunea vizibila din spectrul
radiatiilor electromagnetice, care includ unde radio, raze gamma, raze
X, infra-rosii si ultra-violete. Pentru ochi unda cea mai lunga este
rosu, iar cea mai scurta albastru.
Dar oare cum a aparut fotografia pentru ca mai apoi sa evolueze in ceea ce este in ziua de azi? Care este istoria de inceput a stiintei fotografice?
Dar oare cum a aparut fotografia pentru ca mai apoi sa evolueze in ceea ce este in ziua de azi? Care este istoria de inceput a stiintei fotografice?
Dezvoltarea
proceselor fotografice a inceput cu recunoasterea faptului ca anumite
substante chimice isi schimba nuanta sau culoarea datorita expunerii la
lumina. Dupa anii 1820 a inceput cercetarea pentru a reusi fixarea
permanenta a imaginii obtinuta prin expunerea la lumina. Din acei ani si
pana in ziua de azi oamenii de stiinta au rafinat si imbunatatit
procedeele chimice si optice ale proceselor fotografice.
Primele incercari
Cea mai veche fotografie care s-a pastrat este datata din 1826 sau 1827 si este imaginea unei curti interioare vazuta de la fereastra sa de catre francezul Joseph Nicéphore Niepce. Poza a necesitat o expunere de 8 ore. Rezultatul obtinut a fost un pas enorm pentru cercetarea in domeniul fotografiei.
Incercari notabile de a
captura imaginile sunt si cele ale britanicilor Thomas Wedgwood si Sir
Humphry Davy la sfarsitul secolului 18. Din pacate, ei nu au reusit sa
fixeze cu succes imaginile pe care le-au creat. Imaginea lui Niepce,
desi bine fixata pe hartie, nu avea calitatea necesara care ar fi
asigurat adoptarea acestei noi tehnici. A trebuit ca un alt om de
stiinta, Louis Jacques Mandé Daguerre, care a devenit asociatul lui
Niepce si a continuat sa lucreze indépendant dupa moartea acestuia, sa
aduca aceste prime tentative la un nivel care sa asigure succesul la
public.
Daguerre a creat imagini simple
direct pe support de metal.A facut experimentele in anii 1830, iar in
1839 a facut anuntul istoric al descoperirii procesului ce avea sa
poarte numele sau. Acesta implica expunerea unei placi de cupru
argintata, developarea imaginii in vapori de mercur si fixarea acesteia
in solutie de sare. Imaginile rezultate erau foarte fragile la atingere
si trebuiau sa fie protejate de o sticla, dar erau capabile sa pastreze
si cel mai mic detaliu.
In aceeasi perioada,
a anilor 1830, fizicianul britanic William Henry Fox Talbot facea
propriile sale experiente. Primele succese le-a avut in 1835 si
includeau imprimarea imaginii frunzelor unei plante facute cu aparatul
sau de fotografiat in miniatura (supranumit si aparatul “ cursa de
soareci "). Acestea erau imagini negative imprimate pe hartie, preparate
cu solutii de saruri de argint, sensibile la lumina, fixate intai in
saruri obisnuite si, mai apoi, la sugestia lui Sir John Herschel
(renumitul astronom englez), in trisulfat de sodiu, cunoscut si ca “
hypo ".
Urmatorul pas important in
cercetarea lui Talbot a fost descoperirea unei imagini “latente",
produsul invisibil al unei expuneri scurte, care putea fi developat
chimic.
Roll-Filmul
Urmatorul mare pas in dezvolatrea fotografiei a fost aparitia la sfarsitul anilor 1880 a roll-filmului. Meritul pentru aceasta descoperire ii revine americanului George Eastman. In 1884 Eastman a introdus roll-filmul, care permitea expuneri multiple, mult mai practic ca negativul pe sticla. Dezvoltarea tehnicii fotografice a continuat asadar prin cercetarile lui Eastman. Acest american, angajat timp de 14 ani al unei banci, a fost pasionat de fotografie, si a infiintat in iunie 1881 o companie care fabrica si distribuia in toata America placi fotografice pe baza de colodiu umed.
Dar
eastman avea o idee inovatoare, aceea de a schimba placile de sticla,
fragile si incomode. La inceput a incercat cu o hartie tratata cu niste
substante speciale. Mai apoi, cu ajutorul unui tanar chimist a scos
primul suport pentru fotografie transparent, suplu, si aconstruit o noua
masina adaptata la acesta. Suntem in anul 1888, an in care Eastman a
ales numele de KODAK pentru inventia sa, ales astfel pentru ca se poate
pronunta la fel in aproape toate limbile cunoscute. A fabricat un aparat
usor de fotografiat si un film care permitea 100 de expuneri.
Aceste
poze erau facute de un amator, care apoi expedia aparatul la Rochester
si primea inapoi pozele imprimate, ca si apartul sau incarcat cu un nou
film, totul pentru un 10 dolari. Tot atunci Eastman a lansat sloganul
publicitar al firmei sale, care a facut inconjurul lumii si nu a fost
uitat nici la 100 de ani :"You press the button, we do the rest!".
Succesul a fost imens. Era de ajuns sa apesi un singur buton, pentru ca
sa devii magician. Fotografia nu mai era apnajul specialistilor,
devenise accesibila oamenilor de rand.
La
mai mult de 100 de ani de la acele evenimente, procedeul nu s-a
schimbat, dar perfectionarile aduse au fost multiple. Sensibilitatea la
culori a fost mult imbunatatita, placa devenind sensibila si razele
ultraviolete, la infrarosii si la razele X. Lumina artificiala a permis
fotografierea in timpul noptii si in camerele intunecoase, dar si
marirea imaginilor.
Fotografia in culori
Dorinta publicului de a se bucura de fotografii in culori este evidentiata de frecventa cu care coloratul de mina era folosit la primele fotografii. In special aceasta metoda era folosita in cazul daguerreotipului. Daguerrotipistul londonez William Edward Kilburn a inregistrat cel mai mare succes in colorarea pozelor sale, dandu-le o tenta naturala.
In 1855 fizicianul englez
James Clerk Maxwell a definit baza teoretica a fotografiei in culori. El
a inteles principiul celor trei culori primare care sunt baza pentru
toate culorile.
La inceputul sec 20 au avut loc multe experimente, pentru ca in 1904 fratii Auguste and Louis Lumicre au anuntat dezvoltarea unei tehnici. In 1907 si-au patentat descoperirea sub Autochrome plates.
La inceputul sec 20 au avut loc multe experimente, pentru ca in 1904 fratii Auguste and Louis Lumicre au anuntat dezvoltarea unei tehnici. In 1907 si-au patentat descoperirea sub Autochrome plates.
Aceasta va ramane cel mai
popular proces, suportand competitia a multor alti producatori pana in
anul 1935, cand a aparut Kodachrome, care utiliza roll-filmul.
Fotografia digitala
Ultima etapa in dezvoltarea recenta a stiintei fotografice o realizeaza fotografia digitala. Camerele cu roll-film sunt aproape date uitarii de marea majoritate a consumatorilor, cu exceptia profesionistilor traditionalisti.
Camerele digitale
inregistreaza in memoria lor digitala fotografia, putand apoi sa fie
transferata pe alte suporturi magnetice (calculator) sau pe hartie (la
fel cum se intampla cu imaginile impregnate pe roll-film). Avantajele
sunt nenumarate printre care poate cel mai important este spatiul
incomparabil mai mare de pastrare a pozelor (nu mai depindem de cele 36
de pozitii ale unui roll-film)
Ultima etapa in dezvoltarea recenta a stiintei fotografice o realizeaza fotografia digitala. Camerele cu roll-film sunt aproape date uitarii de marea majoritate a consumatorilor, cu exceptia profesionistilor traditionalisti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu